tisdag 16 september 2014

BEGHRIR

Dessa pannkakor, s k beghrir (på arabiska) kallade jag & mina syskon för "arabiska pannkakor" när vi var små. Förmodligen för att det endast var pappa (som är libanes) som gjorde dessa åt oss. Vi åt dem med honung. Senare lärde jag mig av mina marockanska väninnor att man även kunde bre smör och strö kanel och socker på, vilket också är sjuukt gott:-) 
En kväll hade jag även lite hemmagjord chokladsås över i kylen som jag ringlade över ihoprullade beghrir med smör, kanel & socker... tror inte jag behöver säga så mycket mer än så haha. En annan storfavorit jag själv hittat på är att servera dessa pannkakor med honungsparfait, snäppet festligare & helt underbart gott!

TID: ca 2 h
JÄSTID: ca 1 h
GRÄDDA: några min per kaka
RÄCKER TILL: 10-20 st
SVÅRIGHETSGRAD: lätt

Köksredskap:
Måttsats - dl, msk, tsk
Bunke
Värmetålig skål
Handvisp
Slev
Stekpanna & stekspade
Fat

Ingredienser:
2 1/4 dl mannagryn
1 dryg dl vetemjöl
1/2 tsk salt
1 msk strösocker
1 1/2 dl mjölk
3 1/2 dl vatten
2 ägg
25 g jäst

Gör så här:
1. Blanda ihop alla torra ingrediener i en bunke.
2. Häll upp mjölk i en värmetålig skål och värm upp i micro.
3. Häll därefter i vatten och ägg i mjölken och vispa ihop. Smula i jästen och vispa tills den lösts upp.
4. Blanda sedan i vätskan lite i taget i bunken med de torra ingredienserna och vispa till en slät smet.
5. Täck bunken och lägg undan svalt ett par timmar, tills smeten börjar svälla och bli bubblig.
6. Stek sedan i en panna, gärna non stick, smör bör inte behövas. Häll upp en rund kaka med slev och stek endast på en sida tills den bubbliga ytan  är slät och torr.
7. Lägg upp på ett fat.

Tips:
- Servera gärna  med honung, ljus sirap, chokladsås eller smör med kanel och socker.
- För lite festligare tillfällen kan man servera med ex honungsparfait och lite strössel.

Inga kommentarer: