lördag 5 april 2014

CHOKLADKOLAPAJ

Det kan nästan inte bli syndigare än så här!

TID: 1-1 1/2 h
SVALNA: botten ca 30 min, fyllning ca 30 min, chokladtäcke några min
RÄCKER TILL: en pajform på ca 30 cm
SVÅRIGHETSGRAD: medel

Köksredskap:
Måttsats - msk
Kärl och något att krossa kakorna med (ex ett glas)
Tjockbottnad kastrull och något att röra med
Konservöppnare
Värmetålig skål och ev kastrull

Ingredienser: Botten
200 g chokladcookies (ex 1 pkt av märket maryland)
100 g smör eller margarin

Ingredienser: Fyllning
200 g smör eller margarin
4 msk ljus sirap
1 burk kondenserad mjölk

Ingredienser: Topplager
ca 150 g mörk choklad (eller hälften mörk, hälften ljus)
ca 1 msk smör eller margarin

Gör så här:
1. Krossa kakorna och blanda med smör till en chokladbollsliknande smet. Eller kör i en matberedare.
2. Bre ut smeten på botten av en pajform. Ställ in i kyl eller frys för att stelna till.
3. Smält smör och sirap i en tjockbottnad kastrull. Häll i den kondenserade mjölken och låt puttra på svag värme 7-8 minuter under omrörning, tills såsen tjocknat något. Låt svalna något.
4. Ta fram formen och häll kolasåsen över botten. Ställ in i kyl/frys igen och låt stelna.
5. Ta fram kakan när kolasåsen stelnat och smält chokladen (i micro eller på spis över vattenbad, beroende på vad man föredrar, personligen föredrar jag micro). Häll sedan chokladen över kakan och bred ut med en slickepott, man får vara lite snabb om kakan är kall så att inte chokladen hinner stelna innan man brett ut ända ut till kanterna. Ställ in i kyl/frys igen tills chokladen stelnat, sedan är den färdig att serveras.

Övrigt:
- Se till att ha ett kärl som är tåligt. Ett av mina plastkärl jag krossade kakor i fick sig en spricka i botten (det var ett plastkärl i ganska tunn och hård plast, jag tror en i tjockare och något böjbar plast klarar mer).
- Man kan säkert smälta smöret till bottnen och även ev förgrädda några minuter om man vill. Bottnen blir säkert mera fast/stabil. Jag har själv inte testat än men har funderat på att testa någon gång, då lär jag uppdatera i inlägget.
- Det kan hända att smöret delar sig från mjölken/kolan. Det gör inget, när såsen svalnat något går det enkelt att röra/vispa ihop till en slät kolasås.

Inga kommentarer: