måndag 17 februari 2014

PRINSESSTÅRTE-CUPCAKES


För recept, klicka på följande länkar:
Vaniljmousse - kommer inom kort, men det är i princip bara att vispa grädde med lite marsánpulver.
Spritsteknik - kommer (tills vidare kan man söka på internet, ex youtube och hitta bra beskrivningar)

Noteringar:
- Det kan vara en idé att fixa med marsipanen i förhand, i alla fall rosorna och de små bladen (om man nu vill ha blad, själv kände jag att det vart lite onödigt, de syns dessutom knappt på bilderna haha, man skulle göra dem i en mörkare grön färg i så fall).
- På bild #2 kan man se en "mojäng" jag köpte på ica, till för att gröpa ur muffins. Men en liten kniv eller sax funkar väl också, denna är bara väldigt smidig, man trycker bara ner, vrider om och tar upp.
- Jag brukar skära bort en bit av locken ibland, ex om jag lagt i lite mycket fyllning eller om muffinsen var lite för "toppig". Får man ihop tillräckligt med rester kan man ju alltid göra cake pops tex;-)
- När jag kavlar ut marsipan använder jag mjöl. Det finns de som använder florsocker har jag sett, men personligen tycker jag det är fullständigt onödigt och ett slöseri. Mjöl funkar minst lika bra och är ju mycket billigare! Påverkar inte smaken på marsipanen ett dugg.
- Jag använde en vanlig rund pepparkaksform för att ta ut rundlarna till marsipanlocken.
- Varför jag fyller en spritspåse med gelé, istället för att direkt använda tuberna gelén kommer i är för att de är totalt värdelösa och klumpiga. Jag har ganska mycket tålamod, men inte tillräckligt för att kämpa med att få fina mönster genom att använda de tuberna! Efteråt trycker jag bara bak gelén lite i påsen, viker ihop och sätter in i kylen (ibland fäster jag en klämma vid tippen).

Inga kommentarer: