måndag 10 februari 2014

AMERICAN COOKIES

Dessa enorma cookies e verkligen "to die for"! Favoriten är helt klart daimsorten. Brukade köpa dessa godingar när de under en tid såldes på 7/11 några år tillbaks. Har ingen aning om varför de slutade med just daimsorten, den var ju godast av dem alla. Så häromåret beslöt jag mig för att leta i receptdjungeln på nätet istället & till slut fann jag äntligen ett recept höll måttet & gav mig exakt vad jag var ute efter! Daimcookies à la 7/11! Jag minns tyvärr inte källan, men jag tackar såå hjärtligt för den själ som delade med sig av detta underbara recept & tänkte att jag måste ju föra den goda gärningen vidare;-)

TID: ca 1 1/2 h
UGN: 175˚C
GRÄDDA: 10-12 min
RÄCKER TILL: 24 stora kakor

Köksredskap:
Måttsats - dl, ev msk, tsk
En mindre skål eller liten kastrull
Bunke
Elvisp
Skärbräda och kniv, alt köttklubba eller hammare
Glasskopa eller två skedar
Bakpappersklädda plåtar

Ingredienser:
300 g smör eller margarin
2 1/2 dl farinsocker
2 ägg
3 tsk vaniljsocker
2 1/4 dl socker
7 1/2 dl vetemjöl
1 tsk salt
1 tsk bikarbonat
ev 4 msk kakao
200 g choklad (vit, ljus eller mörk) eller 3 st dubbeldaim

Gör så här:
1. Sätt på ugnen.
2. Smält smöret (i micro eller på spis).
3. Vispa ihop farinsocker, ägg och vaniljsocker i en bunke.
4. Häll sedan i det smälta smöret och vispa in ordentligt.
5. Blanda sedan i resten av ingredienserna (vill man inte ha choklad cookies, utan ljusa cookies utesluter man bara kakaon). Smeten ska bli som en stor "fudgeboll", ganska seg och kolaaktig.
6. Hacka eller hamra till sist chokladen grovt och rör i smeten.
7. Skopa upp smet med en glasskopa eller skedar till mindre bollar (något större än golfbollar ung) och lägg upp på bakpappersklädda plåtar. Lägg upp dem glest då de flyter ut till ganska stora platta kakor i ugnen. 6 st bollar per plåt blir perfekt.
8. Grädda mitt i ugnen.
9. Låt sedan kakorna svalna lite på plåten först. Flyttar man över dem på galler direkt finns risken att kakorna förstörs då de är väldigt mjuka när de kommit ut ur ugnen.

Övrigt:
- Jag brukar använda en köttklubba för att hacka daimen med. Jag hamrar direkt på förpackningen med en skärbräda under. Sedan öppnar jag dem bara och häller ut hacket i smeten.
- Går utmärkt att frysa in.

Inga kommentarer: