torsdag 16 januari 2014

SMÖRDEGSPIROGER à la PADDJA

TID: ca 30 min
TINA: ca 10 min
UGN: 200˚C
GRÄDDA: ca 12 min
RÄCKER TILL: 6 st
SVÅRIGHETSGRAD: lätt

Köksredskap:
1 skål & sked att röra med
Bakpappersklädd plåt
1 liten skål eller glas & pensel
Kniv & skärbräda

Ingredienser:
6 smördegsplattor
1-2 soltorkade tomater
Lök (gul-, sallads- eller purjolök)
1/2-1 pkt färskost "vitlök & örter"
1 ägg eller 1/2 dl äggvita
ca 1 näve riven ost
Kebabkrydda

Gör så här:
1. Sätt på ugnen.
2. Ta fram smördegsplattor och lägg upp på en bakpappersklädd plåt för att tina.
3. Hacka lök och soltorkade tomater. Blanda sedan ihop med färskosten i en skål.
4. Vid det här laget har degplattorna säkert tinat färdigt. Pensla lite äggvita på två kanter.
5. Klicka ut röran med sked på plattornas mitt. Vik ihop hörn mot hörn så det blir en trekant. Tryck till kanterna med fingertopparna.
6. Pensla ytan med ägg och strö på lite riven ost och kebabkrydda. (Skivad ost funkar minst lika bra som riven).
7. Grädda mitt i ugnen.

Tips:
Gott som tilltugg till exempelvis soppa eller till buffé.

Inga kommentarer: