fredag 3 januari 2014

ZUCCINISOPPA MED PERSILJA & MYNTA

En len och god soppa med smak av mynta.

TID: 45 min - 1 h
KOKTID: 20-30 min
RÄCKER TILL: 6-8 port

Köksredskap:
Måttsats - liter, dl
Kniv & skärbräda
Stor skål eller bunke
Gryta stor nog för sopkok (ca 1 1/2 liter) & något att rör om med
Vattenkokare eller litermått
Ev sax
Mixerstav

Ingredienser:
1 gullök
ca 3 normalstora potatisar (eller 6 små)
2 normalstora morötter
1 zuccini
Olivolja
2 vitlöksklyftor
Salt
Svartpeppar
Paprikakrydda
Spiskummin
Gurkmeja
Malen ingefära
1 tärning grönsaksbuljong
1-3 dl vatten (1 glas)
ca 1 liter vatten
1 näve bladpersilja
1 kruka mynta (ca 5 kvistar)

Gör så här:
1. Skala lök, potatis och morot. Skär sedan upp dem och zuccinin och lägg i en skål (hur spelar ingen roll iom att man kommer att mixa, men ju mindre/tunnare bitar desto kortare koktid).
2. Häll upp olja i en gryta. Häll i lök och pressad vitlök. Tillsätt alla kryddor och fräs lätt.
3. Häll på lite vatten och buljongtärningen. Rör om tills tärningen lösts upp.
4. Har man en vattenkokare spar man både tid och energi genom att koka upp vattnet först.
5. Häll till sist i alla grönsaker tillsammans med vatten och rör om. Låt koka under lock på medelvärme.
6. När soppan är färdig (alla grönsaker är mjuka), klipp kvistar av persilja och mynta och tillsätt i soppan (så mycket av bladen och så lite av stjälkarna som möjligt, det kan annars bli lite trådigt i soppan). Mixa den slät och len. Häll på lite mer vatten om den blir något för tjock.
7. Smaka ev av med lite mer salt.

Tips:
Servera gärna med ett gott nybakat bröd till.

Övrigt:
När det kommer till kryddningen så höftar jag, därför har jag inte skrivit upp några mått. Jag brukar hälla på så det nästan täcker löken på botten i grytan (om nu det är en bra förklaring). Men skulle jag gissa är det kanske 1 tsk (eller nästan 1 msk) av respektive krydda, förutom salt och svartpeppar som jag tar lite mindre av.

Inga kommentarer: