söndag 8 december 2013

PEPPARKAKSDEG

Jag tycker det är helt ok att köpa saker och ting färdigt, men personligen föredrar jag att göra det mesta själv. Mitt motto är lite "kan man göra det själv, så gör det själv", så långt det går;-) & när det kommer till mat & bak så är det inte bara att det oftast blir godare, men man vet även exakt vad det man stoppar i sig innehåller. Nu gjorde jag pepparkaksdeg, för första gången faktiskt, efter ett recept från ica.se, ett lätt & bra recept, så det kommer jag nog definitivt att gå efter igen! Receptet ger en stor deg som räcker till mycket (både hus & figurer), bilden här nedan visar endast 1/4 av degen.

TID: ca 45 min

Kökredskap:
Måttsats - dl, tsk
Kastrull & något att röra med
Bakmaskin med degkrok
Ev våg
Skål
Plastfolie

Ingredienser:
100 g margarin
3 dl socker
2 dl sirap
4 tsk kanel
2 tsk ingefära
3 dl mjölk
ca 15 dl vetemjöl (1 kg)
2 tsk bikarbonat

Gör så här:
1. Blanda margarin, socker och sirap i en kastrull och låt smälta ihop på svag värme.
2. Tillsätt kryddorna och rör ihop, häll sedan även i mjölken.
3. Låt blandningen svalna i en stor degbunke, gärna en bunke till bakmaskin.
4. Blanda vetemjöl och bikarbonat i en skål eller dyl. Rör i mjölet i blandningen till en ganska stadig deg.
5. Täck bunken med exempelvis plastfolie och ställ kallt över natten.

Inga kommentarer: